יום ראשון, 17 באפריל 2011

מתכונים טבעוניים לפסח


הרשומה שלפניכם/ן הולכת להיות שונה מהרשומות הרגילות בבלוג. לא יהיו בה מתכונים מושקעים ומצולמים ולא כל השלבים יפורטו. מטרת הרשומה הזו היא רק לתת כיוונים ורעיונות למתכונים טבעוניים לפסח. חברים וחברות פנו אלי בתהיות "מה נאכל", ומפאת הדחיפות מצאתי לנכון לפרסם פה מתכונים חלקיים, כדי שלפחות יהיה להם/ן מה לאכול השבוע. אולי יותר מאוחר אמדוד כמויות, אצלם ואעלה רשומות מפורטות - לשנה הבאה.

פסח הוא חג קשה לטבעונים ולטבעוניות. מלבד לחם אסורים גם הטחינה, רוטב הסויה, המיסו ופתיתי הבירה - כמה ממצרכי היסוד במטבח הטבעוני. המתכונים ברשומה זו הם כשרים לפסח וטבעוניים, אך רק לאוכלי הקטניות שבינינו. ומה יעשו האשכנזים? אם זה מנחם אתכם/ן, הרב עובדיה פסק שכל יהודי ישראל הם תחת "דין ישראל" ומותר להם לאכול קטניות, אז תנו לסבא וסבתא להתווכח עם הרב עובדיה, ובתאבון!

1) ירקות ממולאים
מכינים תערובת של בצל, אורז ואוקרה או פתיתי חלבון סויה טחון (שמרטיבים קודם לכן במים), ממלאים ירקות ומבשלים ברוטב עגבניות. (אפשר לקבל השראה ממתכוני ממולאים לא טבעוניים ופשוט להחליף את הבשר באוקרה או בפתיתי חלבון סויה טחון).

2) איטריות אורז ברוטב קארי, בוטנים וחלב קוקוס
מכינים איטריות אורז לפי ההוראות על השקית; מקפיצים ירקות ומערבבים עם איטריות האורז. מכינים רוטב של חלב קוקוס, חמאת בוטנים (מהסוג הטבעי, ללא מלח וסוכר) קארי ומלח.

3) איטריות שעועית ברוטב אלי אוליו
מבשלים איטריות שעועית לפי ההוראות על השקית, מטגנים עם שמן זית, שום כתוש ומלח. אפשר לטגן שם גם כמה ירקות ים תיכוניים ואפילו להוסיף פטריות.

4) קציצות אוקרה וירקות
מגררים גזר וקישוא וקוצצים דק בצל אחד קטן. מערבבים עם כוס פולנטה (קמח תירס גס) שספגה מים רותחים ונהייתה דביקה, כוס אוקרה, כוס קמח מצה, מלח ופלפל. מטגנים. אפשר להחליף את הגזר והקישוא בבטטה או כל ירק אהוב אחר.

5) גלילות מצה
מרטיבים מצות. מטגנים בצל, שום, פלפלים וקישואים. עוטפים קצת מכל תערובת בחצי מצה, מגלגלים (לחתוך את המצה לחצי במאונך לקווים ולגלגל לאורך הקווים) ושמים מעל רוטב עגבניות. אופים בתנור כעשרים דקות.

6) גלילות חצילים ופטריות
מטגנים פרוסות חציל. ממלאים בתערובת של בצל ופטריות מטוגנות וגבינת סויה או קשיו טחון, מלח ופלפל. יוצקים מעל רוטב עגבניות או שקדיה/שקדימון (טחינת שקדים) מדוללת במים ואופים בתנור.

7) פטריות ממולאות
קונים פטריות שמפיניון בינוניות. חותכים את הרגליים, קוצצים ומטגנים את הרגליים בשמן זית עם עשבי תיבול טריים ובצל. משכיבים את הפטריות על גבן וממלאים את השקע בתערובת שהכנו. אופים בתנור עם שבבי קשיו ואגוזים.

8) מצייה טבעונית
מרטיבים חתיכות מצה במים או בחלב סויה. מכינים בלילה של קמח חומוס ומים ומערבבים עם חתיכות המצה הרטובות. מטגנים במחבת מכוסה.

9) תפוחי אדמה אפויים
לפעמים שוכחים את הדברים הפשוטים: חותכים תפוחי אדמה, עוטפים בשמן זית ומלח, מוסיפים הרבה שיני שום בקליפתן ואופים בתנור.

10) סלט פול ירוק חם
מבשלים פול ירוק במים עד שיתרכך. מטגנים בשמן זית בצל ושום, מנגולד ועגבניות. מוסיפים את הפול, מלח ופלפל ומגישים חם (אבל זה טוב גם קר).

11) פולנטה (דייסה מקמח תירס גס) עם שקדיה/שקדימון/גבינת קשיו בתנור.



12) סטייק טופו ברכז רימונים ומייפל
מטגנים פרוסות טופו דקות (בעובי ס"מ), יוצקים עליהן רכז רימונים וסירופ מייפל תוך כדי הטיגון ומוסיפים מעט מלח. הופכים וחוזרים על הפעולה גם מהצד השני. להגיש על מצע של אורז, פירה או סלט חסה.

אתם/ן מוזמנים/ות להשאיר רעיונות נוספים בתגובות. אנסה להוסיף עוד רעיונות בהמשך. חג שמח ובתאבון!

יום חמישי, 14 באפריל 2011

טיזרים

כמה מהמתכונים שיעלו בעתיד:


קובה פטריות



כרובית בשמל


קיש פלפלים

ספגטי בולונז


נזיד חורפי

לזניה טבעונית

המתכון שלפניכם/ן קל, פשוט, מרשים ומהווה בסיס להרבה שינויים וגיוונים. אבל יש איתו בעיה אחת עיקרית: כמו כל פשטידה, גם לזניה משתבחת ביום שאחרי, או לפחות אחרי כמה שעות שהיא "נחה" ומתמצקת. אם תנסו להוציא אותה מהתבנית מיד אחרי האפיה הראשונית תקבלו עיסה טעימה אבל בהחלט לא ייצוגית, לכן מומלץ להכין אותה מראש ולהתאזר בסבלנות. בעלת בלוג זה נופלת בסעיף זה פעם אחר פעם, כי ברגע שהבית מתמלא בניחוח הלזניה האיפוק נזרק לפח הקומפוסט.

בפעם הבאה נצטלם על צלחת שמחמיאה יותר לצבעים שלנו

רוטב עגבניות מהיר

רוטב העגבניות המהיר הזה הוא אחד מהמתכונים השימושיים ביותר, ואחת מהסיבות העיקריות שאני מחזיקה בבית קופסאות שימורים. קופסה אחת של עגבניות חתוכות ושתי קופסאות של רסק עגבניות ויש לכם/ן רוטב לפסטה, לפיצה, ללזניה או אפילו (בשינויים קלים) מרק עגבניות חורפי ועשיר.
נכון, יותר בריא ומגניב להכין מעגבניות טריות, אבל אין כמו רוטב בעשר דקות כשנתקעים/ות רעבים/ות. המתכון בנוי בכוונה ממוצרים שאפשר לאכסן בקלות בבית לתקופות ארוכות, לנשנוש גם ברגעים הקשים.


יום חמישי, 7 באפריל 2011

חדשות הבלוג

* מתכון בצק השמרים שופר.

* למתכון לחביתת קמח חומוס נוספו כמה רעיונות לגיוונים טעימים.

* בקרוב בבלוג: לזניה, כרובית בשמל, עוגת פירות הפוכה וקלה, ספגטי בולונז והפתעות נוספות.

* עם הקוראות והקוראים סליחה על הזמן הרב בו הבלוג לא התעדכן. כפי שניתן לראות, המשכנו לבשל גם בזמן הזה:


יום שלישי, 5 באפריל 2011

המבורגרים!




זו הגרסא הביתית שלנו להמבורגרים טבעוניים והם מקור מעולה לחלבון מלא. כרגיל, בסוף הרשומה ניתן למצוא רעיונות לגיוונים ושיפורים, והפעם גם הוראות להקפאה. מומלץ להגיש בלחמניה עגולה עם קטשופ וטופויונז או רוטב לבן.

מתכון ההמבורגרים שלפניכם/ן דורש הרבה הכנות מוקדמות והרבה שלבי ביניים - מתכון לבעלי/ות סבלנות בלבד.
מצד שני, הוא פשוט להכנה, טעים, מזין מאוד והכי חשוב - אפשר להכין כמויות אדירות ולהקפיא וככה, כל פעם שרוצים לאכול משהו טוב ומהיר פשוט מפשירים ומטגנים.  אנחנו עושים מדי פעם "מסיבת המבורגרים" - נכנסים יחד למטבח עם כמה חברים ומעבירים שעתיים-שלוש בכיף. התוצאות נשארות לזמן רב, כך שההשקעה משתלמת.