יום שני, 24 בינואר 2011

פאדג' בראוניז!

תמיד נגמרות מהר מדי


פאדג' בראוניז, או בתרגום לעברית - חומיות מתוקות במיוחד, פריכות מלמעלה, מעט נוזליות ומאוד שוקולדיות בתוכן, טבעוניות וטעימות עד מאוד.


המתכון הזה עבר כמה שינויים ושכלולים עם השנים, שהעיקרי בהם הוא: להוסיף עוד שוקולד!
חשוב להכין הכל מראש ובהשג יד, כי מרגע שממיסים את השוקולד צריך לעבוד מהר, שהעיסה לא תתקשה.

לכל מי שרוצה להמנע ממרגרינה - פרסמתי גם גרסא ללא מרגרינה.


יום ראשון, 16 בינואר 2011

מרק מיסו מהיר


מרק המיסו מככב אצלנו בחורף, והוא התשובה הטבעונית למרק העוף של סבתות פולניות: מרק מיסו שלוש פעמים ביום וכל צינון עובר מהר יותר. הוא נחשב ל"אנטיביוטיקה טבעית" ולפי הרפואה הסינית אמור לעזור במניעת מחלות החורף. המרק מזין, טעים וקל מאוד להכנה - כעשר דקות למתכון הבסיסי. בסוף הרשומה תוכלו למצוא רעיונות לגיוון ושדרוג המרק, שיאריכו את זמן ההכנה לבערך 12-15 דקות.

חביתות קמח חומוס

חביתת ירק מקמח חומוס

המתכון הזה התפתח כשרציתי משהו דמוי חביתה: מהיר הכנה, משביע, חלבוני, מעט שומני וצהוב. התחלתי להתנסות בקמח חומוס עד שהגעתי לשכלול המתכון הטעים הזה, שגם חברות שאינן טבעוניות מבקשות במיוחד.

המתכון הבסיסי לוקח חמש דקות של הכנה, מרגע פתיחת המקרר ועד להגעה לצלחת, אבל ניתן לשכלל אותו ולשפר אותו לשלל חביתות מרשימות וצבעוניות. ככלל, כל מה שאפשר לעשות עם חביתה מביצים אפשר לעשות עם חביתת קמח חומוס (מלבד ביצת "עין"): אפשר לקשקש אותה ואפשר להכין מגוון אומלטים עם מילויים שונים, והכל ללא ביצים- ללא אכזריות וללא כולסטרול.

יום שבת, 15 בינואר 2011

קלצונה חורפי במילוי עלים ירוקים


בחורף השדות מתמלאים בעלים ירוקים, וכך גם השווקים. הקלצונה הזה יכול להתמלא במגוון מילויים, לפי העונה והחשק. במקרה הזה הוא מתמלא בעלים ירוקים וברוטב לבן. בכל מקרה, התוצאה מרשימה, משביעה והולכת נפלא עם סלט קליל.


בצק שמרים בסיסי ורב-שימושי

בבצק הזה אנחנו משתמשים הרבה בבית. באופן עקרוני, עד לא מזמן פשוט הכנו אותו לפי כמויות מהעין והיד, "כמה שתופס". זהו נסיון ראשון לכתוב גרסא שלו, וייתכן מאוד שעוד אשוב ואשנה אותו אחרי ניסויים חוזרים. אבל זה היופי של בישול מודולרי: אין צורך לשנות מתכונים שלמים, אפשר לחזור ולשפץ רק חלקים מהם, ואותם חלקים ישמשו שוב ושוב במאכלים שונים.

אז למה משמש הבצק שלפנינו?

פיצה, קלצונה, אמפנדס, פוקצ'ה, ספיחה, קראס זעתר, מנאיש, "שבלולי פיצה" וכו' - כל מה שטעים, בצקי ולרוב גם מרשים. הבצק הזה מהווה התחלה נפלאה למגוון של מתכוני ארוח שיוצרים רושם נפלא במעט מאוד עבודה.

רוטב לבן רב שימושי

הרוטב הלבן הוא בסיס להרבה מתכונים נפוצים אצלי במטבח: לזניה, פשטידות, קישים, ירקות מוקרמים בתנור וגם כחומר מסמיך לנזידים חורפיים.
כמו כל מתכון בסיסי, יש לו אפשרויות רבות לשינוי והעשרה. בהתחלה נהגתי להכין אותו עם "מחמאה" (מרגרינה בטעם חמאה), אבל לאחרונה אני נמנעת משימוש במרגרינה וגיליתי ששמן רגיל עובד פה היטב. תוכלו למצוא אפשרויות לשינויים, גיוונים והעשרת הרוטב בסוף רשומה זו.